skrzyczne skrzyczne Godło
Dzisiaj jest sobota, 20 kwietnia 2024 r.
logo logo img " img img img





Pedałowanie


Sposób pedałowania.

Najbardziej charakterystyczny sposób pedałowania polega na położeniu stóp z podniesioną piętą i skierowanymi w dół noskami. Innym sposobem jest pedałowanie ze stopami zawsze znajdującymi się w położeniu równoległym w stosunku do ziemi. Jeśli założyć, że zawodnicy mają jednakową budowę morfologiczną, ale różny sposób pedałowania, to u zawodników pedałujących z podniesioną piętą i opuszczonym noskiem rama powinna być nieco większa (0,5-1,0 cm). Masa zawodnika ma bardzo ważne znaczenie dla konstrukcji ramy, ponieważ im większa masa zawodnika, tym wyższe obciążenia ramy podczas jazdy. Jeśli masa ciała jest wyższa niż 70 kg, to rury - podsiodłowa, pozioma i skośna - powinny być bardziej trwałe niż dla zawodników lekkich.

Podstawą pedałowania jest powstanie momentu obrotowego na osi suportu (obrotowy moment siły, tzn. taki, który powoduje przeniesienie siły na ramie dźwigni; Ramie, składające sie z korby, pozostaje zawsze stałe, a siła, przykładana do pedałów, zmienia sie zależnie od konkretnych warunków jazdy). Podczas jazdy na rowerze zawodnik stanowi, z punktu widzenia biomechaniki, zamknięty łańcuch kinematyczny, który składa sie z miednicy, kończyn dolnych, korby i osi suportu.
Złożoność techniki pedałowania polega na tym, ze w czasie jazdy konieczne jest równoczesne kontrolowanie poruszania sie roweru, utrzymanie równowagi i kontrolowanie charakteru przykładanych sił do pedałów podczas pełnego obrotu korby.
Podczas pedałowania zawodnik wykonuje ruchy w stawach biodrowych, kolanowych i skokowo-goleniowych. W czasie obrotu mechanizmu korbowego udo i podudzie wykonuje wahadłowe ruchy, kore poprzez stopy przechodzą w ruchy obrotowe. Im większe grupy miesni włączone są w akt pedałowania, tym bardziej korzystne warunki powstają do ich pracy, ponieważ wysiłek rozkłada się pomiędzy nie.
Charakter techniki pedałowania na szosie i na torze na rożnych dystansach związany jest z koniecznością rozwijania podczas obrotu pedałów zarówno maksymalnej, jak i optymalnej dla każdej konkurencji częstotliwości pedałowania, stosując korby o różnej długości i różne przełożenia.
W różnych konkurencjach podczas pedałowania stawy kolanowe powinny poruszać sie w płaszczyznach pionowych i równoległych. W miarę treningu powstaje dynamiczny stereotyp, ruchy zawodnika stają sie lekkie i swobodne.
Głównym problemem jest racjonalizacja i ekonomizacja ruchów i związana z tym prawidłowa kolejność napięć i rozluźnień poszczególnych grup miesni, uczestniczących w pedałowaniu (rys. 1).
mięśnie mięśnie

Podczas całego obrotu korby czubek stopy opuszcza się nieco w dół; im większa częstotliwość obrotów, tym większy kąt, tworzony przez podudzie i udo, i tym mniejsza amplituda ich ruchów. Dobra technika pedałowania charakteryzuje się obecności przykładanych sił nie tylko w czasie naciskania i podciągania, ale także przykładaniem sił w górnej części okręgu zataczanego przez pedał - naciskanie pedałów, a w części dolnej - podciąganie ich. Podczas ruchu pedałów po okręgu następuje wałczanie do pracy kolejnych grup mięśni, co pociąga za sobą zmianę kierunku przykładanych sił. Można więc mówić o tym , że pedałowanie wykonywane jest poprzez kolejną pracę różnych mięśni.
Jednakże poszczególne grupy mięśni mają niejednakową zdolność do rozwijania napięć, dlatego istnieją strefy, w których stosuje się większe lub mniejsze siły, a także strefy przejściowe (rys. 2).
pedałowanie-fazy
Kontrola techniki pedałowania jest dosyć złożona. Ponieważ stopa kolarza ustalona jest na pedale, pokonuje ona wciąż tą samą drogę, dlatego jakość techniki pedałowania można określić wizualnie jedynie w sposób ogólny. Jest to jednak sprawa bardzo indywidualna.

Na podstawie D.A.Poliszczuk "Kolarstwo teoria i praktyka treningu"